5. Natur, udeliv og science

Vi bruger uderummet til at være i og lære at kende. Vi følger årstiderne. Planter i foråret og spiser frugten i løbet af sommeren. Radiser, gulerødder, ærter osv. Af have- og køkkenaffaldet laver vi kompost.


På den måde lærer børnene, at aktiviteterne er en naturlig del af børnehaven. Aktiviteterne taler ofte for sig selv, men vi italesætter de begreber, der er forbundet med aktiviteterne, og forklarer og viser årsager og sammenhænge i det omfang det er muligt og forståeligt.


Børnene bliver inddraget fysisk i arbejdet, når det er muligt, og de er motiverede. Ofte beder børnene om at få lov at være med til at hjælpe, når de ser en voksen grave, plante, male, hamre, eller hvad det nu kan være. Derfor forsøger vi, at motivere børnene ved at gå foran og lave aktiviteter, børnene kan imitere og lære af, så børnene får en oplevelse af meningsfuld aktivitet.


Vi iagttager undervejs naturens små og store overraskelser. Det kan være alt fra en død hare, blomster der forvandles til ærtebælge, tudser, vandlopper, sommerfugle, regnorme, spiselige planter, rød glente, en fuglerede. Vi taler, om de oplevelser, vi deler, bruger vores sanser og øver de discipliner, der kræves for at komme tæt på naturen.